ידע הוא כוח: חשיבותה של ההיערכות לפרישה

מתוך TheMarker Labels:

נכתב ע"י אורלית הררי, מנכ"לית מדנס קפיטל.

במציאות כלכלית רצופה בשינויים ובאתגרים, ההיערכות הכלכלית לקראת מועד הפרישה היא בעלת חשיבות עליונה. אורלית הררי, מנכ"לית גרופ מדנס קפיטל, מסבירה על הדרכים שיעזרו להגיע למטרה: שמירה על רמת חייו של העמית והענקת יציבות כלכלית למשך שנים ארוכות.

היערכות לקראת פרישה נחשבת לאחד מהצעדים החשובים בחיינו. לאחר שנים ארוכות של עבודה והשתכרות רציפה, מוטלת עלינו האחריות להיערך בצורה המיטבית לקראת פרק חדש בחיים, תוך שמירה על רמת החיים אליה הורגלנו עד היום, ובה בעת ליהנות מיציבות כלכלית.

 

יתרה מכך, ההמלצה הגורפת לכל אדם (שכיר או עצמאי) היא לבצע תהליך מיפוי מדויק של נכסיו הפיננסיים והפנסיוניים לקראת הפרישה המתקרבת, שתכליתו להוביל ליצירת פתרון סלקטיבי, ממוקד ומותאם אישית, הכולל בתוכו בקרה שוטפת עד ההגעה לגיל הפרישה ואף לאחריה.

 

זה נכון במיוחד בתקופה הדרמטית שבה אנו מצויים, שמתבטאת בהעלאות ריבית חוזרות ונשנות ובשווקים פיננסיים סוערים ולא יציבים. מכאן, שהליך התכנון הפיננסי לקראת פרישה הופך לבעל חשיבות כפולה ומכופלת.

 

אורלית הררי | צילום: דנה בר און

כאן נכנס לתמונה המתכנן הפיננסי, גורם בר-סמכא שתפקידו לשקלל את כלל המשתנים לכדי משוואה אחת, הכוללת התייחסות בין היתר לתזרים הקיים לעומת התזרים הנדרש לעמית, היקף הנכסים שנועד לתמוך בו בעת הפרישה, כמו גם ייעוד התיק הפנסיוני וניתוח כמותי של יכולות העמית לעמוד בתרחישי סיכון בטווח המוגדר. משתנים אלו הינם בגדר תנאי הכרחי לצורך בחינת האסטרטגיה הפיננסית ומסלול השקעה אופטימלי. בנוסף, המתכנן הפיננסי נדרש לבצע בקרות שוטפות כדי לוודא שהתנאים הכלכליים בשוק והשינויים הרגולטוריים, בתוספת לשינויים שמקורם בחייו האישיים של העמית, אכן משמרים את תיק הנכסים הקיים ואף משיאים תשואות ערך, על מנת שחיסכון ארוך שנים זה לא יינזק כשמועד הפרישה עומד בפתח ויכולת התיקון מצטמצמת.

היערכות פיננסית לכל תרחיש
רציונל הכלכלי שאמור להנחות כל עמית המיועד לפרישה הוא מציאת פתרון המותאם לצרכיו באותה נקודת זמן מחד-גיסא, ולהתאימו לצרכים האישיים והכלכליים המשתנים, מתוך ראייה כלכלית עתידית ולנוכח שינויים שעשויים להתרחש מסביבנו, מאידך גיסא.

בבואנו לגבש אסטרטגיה פיננסית שכזו, עלינו להתייחס למספר כלים המצויים כיום בשוק: קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים. המשותף לכולם הוא עצם היותם פלטפורמות פנסיוניות, שנועדו לספק ודאות פיננסית לכספים המופקדים אליהם לאורך חיינו, כך שיוכלו לשרת אותנו נאמנה בעת הפרישה. כל פלטפורמה פנסיונית כוללת מספר מסלולי השקעה, בעלי שיעור חשיפה משתנה למניות ולאגרות חוב (קונצרני וממשלתי), שיעור חשיפה משתנה לשקלים ולמט"ח, שיעור חשיפה משתנה להשקעה בשוק המקומי לצד השוק הגלובלי, ושיעור חשיפה משתנה להשקעות אלטרנטיביות. הכלים ייבחרו, בין היתר, על פי התאמתם לסטטוס הלקוח ולצורכי משפחתו.

משתנים נוספים עליהם נדרש המתכנן הפיננסי לתת את הדעת הם טווחי מימוש/פדיון הכספים ובחינה מדוקדקת של תיק הנכסים הכולל של העמית, לרבות הכספים הקיימים בקרנות הפנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל, פיקדונות, תיקי ני"ע, השקעות אלטרנטיביות, נכסי נדל"ן, מספר השנים עד הפרישה ותנאי השוק. כך, יוכל המתכנן הפיננסי לבסס תוכנית מושכלת מתוך ראייה פיננסית כוללת, שתאפשר לעמית לבחור במסלול בעל פרופיל סיכון שמתאים לשימור הון שנחשב לשמרני יותר, או להצמחת הון שנחשבת לתנודתית יותר.

הקשר זה יש לפעול במשנה זהירות ולהבין שנתוני העבר אינם משקפים בהכרח את תוצאות העתיד. כך או כך, בחירת מסלול ההשקעה ופרופיל הסיכון היא פועל יוצא של שקלול כלל הפרמטרים והמאפיינים המתוארים גם יחד.

 
 

תהליך זה צריך להתבצע על ידי המתכנן הפיננסי תוך הקפדה על מקצועיות ללא דופי, על מנת להוביל למציאות שבה העמית יזכה לוודאות פיננסית גבוהה ככל הניתן. על העמית לוודא, כי כספי החסכונות שצבר לאורך השנים ישמרו על ערכם ואף יישאו תשואות ערך, ובעת הפרישה יוכל להשתמש בהם על בסיס שני אופנים – משיכת תזרים חודשי מקצבה ו/או משיכה חד-פעמית מהון פיננסי שיעמוד לרשותו (למשל, עבור השלמת הכנסה, במקרה שהקצבה החודשית אינה מספקת עבורו, או לחילופין לתמיכה בבני משפחה, השקעות בנדל"ן, העברה בין-דורית ועוד).

קבלת החלטות שנים לפני הפרישה
הבנת מורכבות מבנה תיק הנכסים הפנסיוני ויכולת קבלת החלטות נבונות בזמן אמת ומתוך ראייה רחבה הינן קריטיות והכרחיות והן אלו שייקבעו את האופן שבו העמית ומשפחתו יתנהלו בחייהם הכלכליים לפחות לאורך שני עשורי הפרישה. ההסתכלות מצריכה התמחות מקצועית במספר רב של דיסציפלינות, הן בתחום המיסוי הפנסיוני, הן בתחום ההשקעות והן בתחום התכנון הכלכלי של צורכי המשפחה.

מורכבות זו, לצערי, מייצרת לרוב "דחיינות", אשר במקרה הטוב ועם קצת מזל תייצר תוצרים בינוניים. במקרה הפחות טוב, במיוחד במציאות הסוערת שבה אנו חיים, עשויה לייצר נזק משמעותי לתיק הנכסים ולפגיעה ביציבות הכלכלית של התא המשפחתי ולדורות קדימה.

 
 

שם המשחק הוא היערכות מוקדמת וקבלת החלטות שוטפות בזמן אמת שנים לפני הפרישה. היא תאפשר תהליך ניהולי מבוקר, נשלט ומתעדכן בהתאם לשינויים בחיי העמית ובסביבה הכלכלית. זאת, על בסיס יצירת אופטימיזציה מלאה של כלל הפרמטרים הנדרשים. כך ניתן יהיה להבטיח לעמיתים פרישה בכבוד ובשלווה, לייצר ביטחון כלכלי משפחתי, לתכנן תוכניות לעתיד ולהגשים אותן על הצד הטוב ביותר, גם במצבים של חוסר ודאות מקומי וגלובלי.

הכותבת היא מנכ"לית ומייסדת "גרופ מדנס קפיטל פתרונות כלכליים". החברה מתמחה בתכנון פיננסי והיערכות לפרישה ומלווה זה למעלה מעשור אלפי לקוחות.

לתיאום פגישת הכרות
ללא התחייבות

מלאו את הפרטים
ונחזור אליכם בהקדם

בכל שירות בתחום הפנסיוני כאמור באתר זה, יינתן על ידי גרופ מדנס קפיטל סוכנות לביטוח פנסיוני (2013)
בע"מ ח.פ. 
514990241, שהינה מורשית בענף הפנסיוני, ו/או בעלי רישיון סוכן פנסיוני מטעמה

תפריט נגישות